Poradnik dentystyczny

5 sposobów na przezwyciężenie bezdechu sennego

Czy chrapiesz zbytnio? Czy czujesz się niezwykle ospały w ciągu dnia? Czy cierpisz na regularne poranne bóle głowy? Jeśli to brzmi jak ty, to jest spora szansa, że należysz do grupy 20% Australijczyków, którzy cierpią na bezdech senny. Pomimo wysokiej częstości występowania bezdechu sennego, okazuje się, że większość cierpiących albo ignoruje objawy, albo nie jest świadoma tego stanu.

Niestety, bezdech senny nie jest tylko irytującym problemem chrapania, jak wielu z nich pomyliło się w myślach. Skategoryzowane jako zaburzenie snu, bezdech senny może rozwinąć się w potencjalnie poważne schorzenie, które jest związane z powikłaniami zdrowotnymi, w tym udar mózgu, cukrzyca i wysokie ciśnienie krwi.

Z drugiej strony dostępnych jest wiele metod leczenia przeciwdziałających skutkom bezdechu sennego. W tym artykule przyjrzymy się 5 sposobom na pokonanie zaburzeń snu.

Ciągłe dodatnie ciśnienie w drogach oddechowych (CPAP)

Terapia CPAP oferuje osobom cierpiącym na obturacyjny bezdech senny (OSA) stosunkowo dyskretny sposób zapobiegania przerwom w oddychaniu przez całą noc podczas snu. Urządzenie CPAP składa się z przenośnego urządzenia z dołączoną maską twarzową/naszyjną. Maska, podłączona do urządzenia za pomocą rurek, dostarcza delikatne strumienie powietrza pod ciśnieniem, które utrzymują podniebienie i tkanki gardła otwarte. Podczas gdy CPAP jest najczęstszą metodą leczenia bezdechu sennego, pozostaje jedną z najmniej tolerowanych. Większość pacjentów (szacunkowo około 60%) ma trudności z dostosowaniem się do terapii CPAP.

Utrata masy ciała i zmniejszenie spożycia alkoholu

Ponieważ otyłość jest częstym czynnikiem wpływającym na bezdech senny, utrata wagi jest głównym składnikiem wielu udanych programów leczenia bezdechu sennego. W rzeczywistości okazuje się, że poprzez zrzucenie 5-10% wagi osoby cierpiące na bezdech mogą potencjalnie dokonać ogromnej różnicy w swoim stanie, poprawiając w ten sposób jakość snu przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby epizodów bezdechu. Bezdech jest zazwyczaj definiowany jako zaprzestanie oddychania, które trwa przez 10 sekund lub dłużej.

Ponieważ alkohol rozluźnia mięśnie wokół tchawicy - ograniczając tym samym normalne oddychanie - osoby cierpiące na OSA powinny unikać alkoholu, szczególnie w ciągu kilku godzin przed snem.

Zmiana pozycji do spania

Leżenie na plecach podczas snu może również zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia przerw w oddychaniu. Zmiana pozycji do spania na boku - ułatwiona przez zastosowanie poduszek - jest wielką zmianą stylu życia dla osób cierpiących na OSA.

Urządzenia do higieny jamy ustnej

Tam, gdzie zgodność z CPAP stanowi problem, wielu z nich zwróciło się do urządzeń doustnych jako środek zaradczy. W szczególności aparaty do jamy ustnej mogą pomóc w odblokowaniu dróg oddechowych poprzez kontrolę ruchów szczęki i języka. Ponieważ przerwanie oddychania jest zasadniczo spowodowane ruchami jamy ustnej - z udziałem tkanek języka i gardła - istnieje wiele urządzeń stomatologicznych, które mogą pomóc w usunięciu tych przeszkód i skutecznym odblokowaniu oddychania. Spośród aparatów do jamy ustnej dwa najbardziej popularne to Tongue-Retaining Device i Mandibular Advancement Splint (MAS).

Profesjonalne leczenie

Oczywiście, najodpowiedniejsze leczenie zależy od przyczyny choroby. W niektórych przypadkach bezdechu sennego, leczenie wymaga multidyscyplinarnego podejścia, w którym Ty i Twój dentysta możecie współpracować z lekarzem i lekarzem medycyny snu w celu określenia potrzebnego leczenia. Może to obejmować profesjonalne leczenie chirurgiczne. Jeśli chodzi o leczenie chirurgiczne, dostępnych jest wiele opcji: chirurgia korekcyjna szczęki, somnoplastyka implantów podniebiennych i uvulopalatophrayngoplastyka.